قهرمانان محزون و روانهای زخم خورده : خوانش روان زخم در تراژدیهای منتخب ویلیام شکسپیر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نغمه فضل زاده
- استاد راهنما ابوالفضل رمضانی بهرام بهین
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
روان زخم پدیده ایست تکان دهنده که در زمان وقوع در ذهن ثبت نمیشود بلکه دیرهنگام بشکل نمایه های عجیب پدیدار میشود. هدف این پایان نامه بررسی سه نمایشنامه منتخب شکسپیر هملت ،اتللو و مکبث در پرتو نظریه ادبی تروما میباشد. نتیجه برامده از این تحقیق اینست که سه قهرمان مذکور در اثر ترومای درمان نشده به سمت درد و انزوا و هامارتیای نهایی کشیده شده اند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملخوانش ژیژکی روان زخم در ایستگاه زیرزمینی و پس از زلزله نوشته ی هاروکی موراکامی
هدف مطالعه ی حاضر بررسی ماهیت روان زخم و آسیب های روانی ناشی ازآن در دو اثر هاروکی موراکامی به نام های ایستگاه زیرزمینی و پس از زلزله می باشد. برای دستیابی به این مهم دیدگاه ها ی روانکاوانه ی ژیژکی مورد استفاده قرار گرفته اند. بدین ترتیب می توان با در نظر گرفتن مولفه های روان زخم از جمله حقیقت و ساختار بازنگری تجربه ها و هم چنین نشانه های روان زخم در دو اثر نامبرده، شخصیت هایی را که از آسیب های...
زن در ادبیات از تروما(روان زخم) به خودشناسی رسیدن
هدف پژوهش در این مقاله، روان زن و ادبیاتی است که توانسته آنرا به تصویربکشد. باید قبول کنیم که "ادبیات اساسی ترین و اصلی ترین رکن هنر به شمارمی رود که سایر رشته های هنری را تحت تاثیرقرار می دهد" )آذر، 1387 (.نویسنده ی زن همانطوری که هلن سیزو ) 1976 ( معتقد است باید به فرم نوشتارزنانه بنویسد، بدین معنی که یک نوشتار باید به سبک متغیر و با قدرت سیاسیبتواند امیال زنانه را در زبانی بکار ببرد که افکار...
متن کاملباروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر
کشمکشهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گستردهای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سالها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی میکند بین دنیای ...
متن کاملبازتاب پدیدۀ بیگانههراسی در نمایشنامۀ تاجر ونیزیِ ویلیام شکسپیر
بیگانههراسی پدیدهای اجتماعی است و ریشه در ترس و تنفر از افراد خارجی با قومیتهای گوناگون دارد. بازتاب این پدیده را در پنج نمایشنامه از شکسپیر ازجمله تاجر ونیزی، اُتللو، توفان، تیتوس آندرنیکوس و آنتونیوس و کلئوپاترا میتوان ردیابی کرد. در این میان، تاجر ونیزی در پرداختن به شخصیتها و گروههای بیگانه (شایلاک یهودی، جسیکا و...) از اهمیت بیشتری برخوردار است. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و تر...
متن کاملبررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023